Methodes
Rekenen: Getal en Ruimte Junior
Om goed te leren rekenen, heb je herhaling nodig in een duidelijke structuur.
Getal & Ruimte Junior gebruikt daarom een heldere en gestructureerde rekendidactiek met aandacht voor één onderwerp en duidelijke rekenstrategieën. Kinderen krijgen iedere dag instructie en gaan in kleine stapjes van oefenen naar toepassen.
Getal & Ruimte Junior biedt duidelijke en altijd werkende strategieën en elke dag is er tijd voor automatiseren en memoriseren. Kinderen komen sneller verder, zonder omwegen. Dit geeft zelfvertrouwen!Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de methode:
Actief leren lezen: groep 3 en 4
De methode legt de nadruk op het leren lezen en op het omgaan met teksten. Het is belangrijk dat de leerlingen eerst alle letters en lettergrepen automatiseren, voordat ze verder kunnen gaan met de volgende stap.
Bij Actief Leren Lezen maken de kinderen flink veel leeskilometers. Ze beginnen met aanvankelijk technisch lezen. Dat doen ze door middel van woordtorentjes. Na drie weken lezen ze al hun eerste boekje uit de boekenkast. Pas als een kind met een leesboekje aan de slag gaat wordt gestart met begrijpend lezen. Dit is zo opgebouwd omdat kinderen pas leesplezier krijgen als ze daadwerkelijk kunnen lezen.
Actief Leren Lezen is een actieve methode, omdat de leerlingen voortdurend worden uitgenodigd om zelf aan de slag te gaan met letters, woorden, zinnen en verhalen. Voorbeelden hiervan zijn letters kleien, ‘raad mijn letter’ of toneellezen. Door meerdere korte instructies per dag is daar volop gelegenheid voor.
Snappet
Voor de verwerking van taal, spelling en nieuwsbegrip gebruiken wij Snappet. De leerkracht geeft de gebruikelijke instructie en in plaats van het verwerken in het werkboekje, typen de leerlingen de antwoorden in op hun chromebook. De software op de chromebook geeft direct feedback: is het goed of fout. Zo slijpen er minder fouten in. Na een fout kan de leerling het verbeteren. De software geeft vervolgens moeilijkere of gemakkelijkere opdrachten aan de leerling. Zo worden opdrachten meer op maat gegeven per leerling. De leerkracht kan de groep (en de individuele leerling) volgen op het dashboard van de leerkracht. Wij besteden naast het werken op de tablet bewust aandacht aan het schrijfonderwijs en de houding van de leerlingen.
Begrijpend Lezen: Nieuwsbegrip XL
Nieuwsbegrip is een aanpak waarbij leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel leerlingen strategisch te laten lezen. De actualiteit motiveert leerlingen om de tekst te lezen. Bij het werken met Nieuwsbegrip is een belangrijke rol weggelegd voor leraren. Door 'hardop-denkend' voor te doen hoe hij als leesexpert een tekst aanpakt, laat hij zien hoe hij een leesstrategie gebruikt om de tekst te doorgronden. Dat noemen we 'modelen'. Nieuwsbegrip biedt bij iedere leesstrategie 'digibordtools' om leraren hierbij te helpen. Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de methode:
Wereldoriëntatie: Blink geintergreerd
Blink Wereld – geïntegreerd heeft een heldere structuur. Thema’s zijn hierin leidend. Klimaatverandering, verschillen tussen culturen of de verdeling van ons voedsel. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod. Inclusief burgerschap.
In elk thema werkt de leerkracht samen met de leerlingen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen. Zo ontdekken ze de wereld en tegelijkertijd waarom ze dat verder helpt. Op school en in hun leven.
Schrijven
Met ingang van het schooljaar 2018-2019 zijn wij gestart met de schrijfmethode Klinkers. De kinderen schrijven in blokletters. De opbouw van de lessen in groep 3 sluit aan bij het leren lezen. In groep 1/2 worden de voorbereidende oefeningen aangeboden.
Zie ook: Methode Klinkers
Muziek
Wij werken met de muziekmethode 1,2,3 Zing. Een kleurrijke digitale methode met een doorgaande lijn voor muziekonderwijs voor groep 1 t/m 8. Daarnaast hebben wij een muziekkast met mooie instrumenten passend bij deze methode (oa boomwhackers)
Verkeer
Vanaf groep 5 werken de leerlingen met verkeerswerkboekjes van Veilig Verkeer Nederland. Groep 7/8 doet mee aan het verkeersexamen.
Engels
Vanaf groep 5 krijgen de kinderen Engelse les via de methode Groove me